I begynnelsen av februar ble det kjent at spillutviklerlegenden Tim Schafer ønsket å lage et nytt, «gammeldags» eventyrspill.
For å få til dette henvendte han seg til spillerne, og gjennom en såkalt «crowd funding»-kampanje ønsket han å samle inn 400 000 dollar for å komme igang.
Gavmilde spillere
Det viste seg kjapt at spillerne var mer enn villige til å bla opp lommebøkene for mannen bak spill som Day of the Tentacle og Grim Fandango. I løpet av bare åtte timer var målsummen oppnådd, og i løpet av det første døgnet innsamlingskampanjen varte, strømmet det inn hele 1,22 millioner dollar.
Nå er innsamlingskampanjen avsluttet, og Tim Schafer og hans Double Fine-studio har all grunn til å juble.
87 142 spillere har spyttet i en slant til prosjektet, og sluttsummen kom opp i hele 3,34 millioner dollar – rundt 19 millioner norske kroner.
En imponerende sum til tross, hva får man egentlig for 3,34 millioner dollar i spillbransjen nå om dagen?
Det koster å være kar
I motsetning til filmbransjen holder spillutviklerne stort sett kortene svært tett til brystet. Derfor er det ikke så enkelt å få tak i konkrete tall for utviklingskostnadene til spill. En to år gammel studie kan likevel gi oss en pekepinn.
I 2010 kostet gjennomsnittlig et multiplattformspill et sted mellom 18 til 28 millioner dollar å utvikle. Et enkeltplattformspill slapp derimot unna med «bare» 10 millioner.
Fordi dette er gjennomsnittstall, vil selvsagt enkelte titler havne under eller langt over dette. Som for eksempel Gran Turismo 5, som etter sigende skal ha kostet rundt 60 millioner dollar å lage.
Til sammenligning var utviklingskostnadene for spill for bare seks-syv år siden vesentlig lavere. Mellom 2000 og 2006 kostet et gjennomsnittlig spill et sted mellom én og seks millioner dollar å lage.
Nøyaktig hva Tim Schafer får ut av sine 3,34 millioner dollar gjenstår å se når spillet lanseres en gang på vårparten neste år.
Les også: – Det blir mer enn en nostalgitripp